Stres – Zabiják Přírůstků
Stres – Zabiják Přírůstků

Stres je velice rozšířená choroba díky stávajícímu systémovému výdobytku nynější doby.


Znáte to

Honí vás deadliny, do školy musíte vytvořit prezentaci, v práci se objevila nepříjemnost, vaše dítě dostalo angínu a nebo prostě jste to vy, kdo se chystá v brzké době ulehnout do postele. Ano,  stres se týká nás všech nehledě na věk a jeho přítomnost podporuje gradaci většiny negativních vlivů na vaše tělo.

Co dělá s vaším tělem

stres

Když se objeví jednorázově v reakci na vypjatou situaci, ještě se nic neděje. Tělo začne produkovat adrenalin, spalovat veškerou dostupnou energii a pomáhá nám tím překonat momentální, nepříjemný okamžik.
Problém nastává, když se vrací a nebo se objeví v chronické podobě.
Co se asi tak stane, když tělo spálí z krve všechen uvolněný cukr, glukózu v reakci na vyplavený adrenalin s kortizolem a už mu žádný nezbývá?
Přepne se do tzv.  můžeme ho nazvat režimu „údržby“, kdy v obranné reakci začne naopak energii šetřit a snaží se, aby nedošlo k žádnému poškození orgánů. Přítomnost kortizolu v těle nám zabraňuje v přirozené produkci ostatních hormonů. Aby toho nebylo málo, normální funkce štítné žlázy je rovněž narušena. Ta řídí skoro veškeré činnosti v našem těle.  Výsledkem tedy může být nechuť k jídlu, úbytek na váze a nebo naopak přejídání, chuť po sladkém a nabírání na váze.

Katabolismus

Pro cvičence je důležité, aby si uvědomili, že během přetrvávajícího stresu se jejich tělo dostává do katabolického stavu. Proto pokud nepozorujete na svém těle změny a vaše svědomí vám říká, že jste do toho dali vše, ale zároveň se cítíte napjatí, pak už víte, kdo je na vině.

Jak s ním bojovat?

Měli bychom dodržovat určité zásady psychohygieny.

stres

  • Relaxujte – najděte si čas upustit na chvilku od práce a jen tak se třeba natáhněte, sedněte si ven,
    vyrazte do společnosti.
  • Cvičte – cvičením nejenom, že pomáháte odbourávat stres a přicházíte na jiné myšlenky, ještě se vám při cvičení vyplavuje hormon štěstí, endorfin.
  • Dopřejte si kvalitní spánek – večerní dlouhý a hluboký spánek má příznivé účinky na vaši psychiku. Zkuste jeden týden chodit o hodinu dříve do postele a uvidíte ten rozdíl.
  • Pozor na kofein – kofein podporuje tvorbu stresových hormonů. Zredukujte proto jeho užívání.
  • Zbavte se stresorů – analyzujte, co vám dělá vrásky na čele a pak za svépomoci nebo pomoci druhých se pokuste o odstranění stresových faktorů a zabraňte jim v repetitivnosti.
JAMES
Redaktor a překladatel, který neustále zdokonaluje své fitness znalosti. Společně získáme tvou vysněnou postavu!

Mohlo by se ti líbit

Chytré hodinky jako motivace

Chytré hodinky jako motivace

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..