Tuky – Dobré a ty špatné – co jste o nich nevěděli
Tuky – Dobré a ty špatné – co jste o nich nevěděli

Tuky jsou neodmyslitelnou součástí našeho jídelníčku


Jejich rozdělení:

Tuky dělíme do více kategorií, nežli si uvedeme zde. Považuji to za zbytečné zatěžování čtenáře a obyčejný člověk/sportovec by stejně z takovéto informace nikterak netěžil. Nás totiž zajímají pouze ty mastné kyseliny, které rozdělíme do čtyř základních skupin

  • nasycené
  • nenasycené, které se dělí na
    • mononenasycené
    • polynenasycené

Funkce:

Tuky umožňují některým vitamínům se rozpustit v našem těle, například vitamínům A, E, D, K, B2. Taktéž se podílí na tvorbě buněčných membrán a dokonce ovlivňují produkci testosteronu, žluče a pak i prostaglandinů, což jsou substance tvořené z mastných kyselin a mohou vznikat po celém těle. Ty se účastní všech hormonálních procesů v těle.
Rovněž nás brání proti možnému prochladnutí a slouží jako zásobárna energie.

tuky

1. Nasycené tuky

To jsou ty, které zvyšují hladinu cholesterolu a riziko kardiovaskulárního onemocnění, které bývá často spojeno s obezitou. Ačkoliv se tváří jako škodlivé, konzumace v omezeném množství našemu tělu prospívá, protože se starají o tvorbu testosteronu a o rozpustnost vitamínů v těle.
Najdete je v másle, mase, vejcích, mléčných produktech…

2. Nenasycené tuky

Ty již považujeme za zdravé. Je zajímavé, že se rovněž jedná o tuky, ale s opačným efektem. Totiž s tím, že nám pomáhají redukovat hladinu cholesterolu v krvi a napomáhají k uvolňování tukových zásob do krevního oběhu,  vyživují vlasy, nehty a kůži.
Mezi ně patří například olivový olej, rybí tuk, oříšky, lněný olej, semínka.
Některé z nich si naše tělo nedokáže samo vyrobit, to jsou omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které jsou právě pro naše zdraví tak klíčové.
V této kategorii zahrnuji obě dvě podkategorie nenasycených tuků, protože mají obdobnou funkci v lidském těle.

tuky

Jak dostat plný benefit ze zdravých tuků?

Ano, je pravda, že ty zdravé tuky nám napomáhají k hubnutí a zanechávají naše cévy a srdce v bezpečí před ucpáním krevního řečiště. Musíme si ale však uvědomit, že to se děje v případě, že máme náš jídelníček vyvážen. Pokud budeme konzumovat velké množství nasycených mastných kyselin a malé množství těch nenasycených, jejich efekt bude potlačen na minimum a my i tak budeme tloustnout se všemi negativními zdravotními dopady, které obezita přináší.
Proto je důležité mít vyvážený a hlavně zdravý jídelníček, nejlépe podpořený fyzickou aktivitou. Zdravé tuky totiž pracují správně tehdy, kdy máme vyšší kalorický výdaj, nežli je náš příjem.

 

JAMES
Redaktor a překladatel, který neustále zdokonaluje své fitness znalosti. Společně získáme tvou vysněnou postavu!

Mohlo by se ti líbit

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.