Testosteron – jak zvýšit jeho hladinu přírodní cestou
Testosteron – jak zvýšit jeho hladinu přírodní cestou

Testosteron – aneb bez něj to nejde


Jeho hladiny

Testosteron a jeho hladina se liší u každého z nás. Je to mužský pohlavní hormon, který zapříčiňuje pubertu u chlapců. Muži, ale i ženy oplývají oběma pohlavními hormony. U žen je to estrogen a u můžu testosteron. Tyto hormony jsou produkovány v pohlavních orgánech. Ženy mají více těch ženských a muži více těch mužských pohlavních hormonů.

Podívejme se, co tyto hormony v těle dělají a jak se navzájem ovlivňují – v kostce řečeno, protože se bavíme na téma fitness, testosteron buduje svalovou hmotu. Pak je tu estrogen, který naopak brání přibírání svalové hmoty a způsobuje ukládání tuků v těle. Čím více máte estrogenu v těle, tím více je hladina testosteronu upozaďována.
To proto ženy mají více tuků, nežli muži a muži více svalů, nežli ženy.

testosteron


 

Podívejme se, jak jeho hladiny zvýšit a optimalizovat

 

V posilovně

Zde ke stimulaci tohoto hormonu dochází nejvíce při komplexních cvicích velkých svalových partií. Tzn. volíme takové cviky, při kterých nám zabírá co nejvíce svalových oblastí –

testosteron

jako například cviky na bradlech, přítahy, benchpress, mrtvé tahy, dřepy – tam všude používáte ke stabilizaci střed těla, záda, ruce…
Základem pro vyplavení tohoto hormonu je těžká váha, kdy jste schopni provést od 8-15 opakování se správnou technikou.

Optimální doba vašeho cvičení by měla být cca 45 minut. Během vašeho cvičení se vám ze svalů vyplavuje testosteron, který pokud trávíte dlouhé hodiny v posilovně, je následně pálen v krvi. Proto zdůrazňuji, méně je někdy více, 45 minut je ideální doba na cvičení.

 

Během stravování

Existují potraviny, které blahodárně napomáhají k produkci testosteronu.
testosteron
Nasycené zdravé tuky jsou tím potravinovým klíčem – 30 % vašeho příjmu by mělo být složeno právě z těchto tuků.

Oříšky, avokádo, rybí maso, kokosový olej – to vše je zdrojem zdravých tuků.
Syrová zelenina, například – brokolice, květák a zelí pomáhají v těle odbourávat hladiny estrogenu.

 

Během spánku

Správný a zdravý spánek je základ. testosteronBěhem něho se nám totiž v těle uvolňuje nejvíce testosteronu a svaly lidově řečeno rostou.
Tyto hladiny dosahují svého maxima od 10 hodiny večer do 6 hodiny ranní. Proto bychom měli zalézt do postele v tomto časovém rozmezí a dopřát si alespoň 7 hodin kvalitního spánku.

O spánku jsme psali také v článku „Spánek a jeho důležitost

 

Sexuální aktivita

testosteron

Pomáhá k cirkulování testosteronu v krvi. Proto být sexuálně aktivní je další plus k tomu, jak hladinu tohoto hormonu zvýšit a aktivovat. Ideální je mít sex po ránu, kdy spálíte nějaké ty kalorie a ještě se vám rozproudí obrovské množství testosteronu v krvi.

 

Doplňky stravy testosteron

Tribulus – je extrakt z kotvičníku, který napomáhá k přirozené produkci mužského pohlavního hormonu. Důležité je volit tento doplněk s vysokým obsahem saponinů a to alespoň 90 %

Zinek – tento opomíjený minerál je ve světě fitness zlatým grálem. Zinek totiž zabraňuje aromatázu, což je enzym, který se vyplavuje z tuků do krve a mění testosteron na estrogen, aby se právě z těchto tuků dostával ven.

Vyvarovat byste se měli

nezdravému životnímu stylu a to obzvláště stresu a alkoholu.

Stres vyplavuje hormon kortizol do krve, který blokuje růstový hormon a produkci testosteronu. Je tedy více než důležité, abychom si nepřidělávaly starosti navíc.

Alkohol způsobuje s nadsázkou otravu krve. Záleží, jaké množství pozřete. Během pití alkoholu je tělo vystaveno zátěži, při které dochází k filtraci krve a pálení všech minerálů a testosteronu, který máte. Proto pokud se ho nedokážete vzdát, měli byste jej měli konzumovat v omezeném množství. Tělu trvá až 24 hodin, než se dokáže z následků, který alkohol napáchal, dostat. Během toho jsou vaše hormonální hladiny tak rozházené, že nemá smysl jít cvičit. I přesto to vídáte dnes a denně, kdy přijde do posilovny spoustu nadšenců po těžké noci a jsou rozhodnuti cvičit. Pamatujte ale, že napácháte více škody, nežli užitku.

 

 

JAMES
Redaktor a překladatel, který neustále zdokonaluje své fitness znalosti. Společně získáme tvou vysněnou postavu!

Mohlo by se ti líbit

Chytré hodinky jako motivace

Chytré hodinky jako motivace

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..