Spánek a jeho důležitost
Spánek a jeho důležitost

Spánek hraje důležitou roli v životě každého z nás a to ať už jsme sportovci či nikoliv.

Během spánku

se nám totiž vyplavuje největší množství testosteronu společně s růstovým hormonem a regeneruje se nám svalstvo. Díky vyšší hladině testosteronu v krvi se nám pak lépe zacelují potrhaná svalová vlákna a svaly jednoduše řečeno rostou.

Pokud spánek chybí

když spánek chybí, v těle se děje určitá řada ne příliš žádaných efektů.

  1. Tělu chybí energie, kterou se snaží kompenzovat během dne a tak vás honí mlsná. Mozek je zkrátka příliš chytrý na to, aby věděl, že čokoládová tyčinka mu dodá přesně to, oč si žádá a tak po ní jednoduše řečeno prahne. Rychlý cukr je nejlepší kompenzací, bohužel se rychle vstřebává a jeho účinky jsou pomíjivé a tak se dostáváte do začarovaného kruhu.
  2. Hormony jsou v nerovnováze, zvyšuje se hladina kortizolu v krvi, který je také nazýván jako stresový hormon. Díky tomu dochází k zastavení odbourávání tukových zásob a my zkrátka tloustneme.
  3. Stavy připomínající depresi. V mozku se naruší produkce serotoninu, ten funguje jako transmiter, který
    přenáší nervové vzruchy.  Díky jeho nedostatku jsme schopni se lehce rozzlobit, pociťujeme úzkost, stres a bolest.

Jak má spánek vypadat

Průměrná doba spánku by měla být 8 hodin. Někdo však potřebuje spát více, někdo naopak méně.
Není spánek jako spánek – měli bychom spát v noci a hlavně neměnit spánkový cyklus, na který jsme zvyklí.  Všechny důležité procesy se u lidí dějí přes noc. Každý živočich má svůj biorytmus, člověk není výjimka. Když půjdete spát jednou před půlnocí a podruhé ve 4 ráno, vaše tělo nebude vědět, kdy je čas spát a všechny výše zmíněné neduhy se začnou dostavovat.
To je důvod, proč by náš spánkový cyklus měl být striktně daný a neměnný.

 

Závěrem

Dobrý spánkový režim působí příznivě na svalové přírůstky a celkovou psychickou pohodu. Jeho důležitost bychom neměli brát na lehkou váhu, protože benefitů kvalitního spánku je celá řada, která by zabrala několik popsaných listů A4.

JAMES
Redaktor a překladatel, který neustále zdokonaluje své fitness znalosti. Společně získáme tvou vysněnou postavu!

Mohlo by se ti líbit

Chytré hodinky jako motivace

Chytré hodinky jako motivace

2 Komentářů

  1. 2. 6. 2018 at 17:05

    […] O spánku jsme psali také v článku „Spánek a jeho důležitost„ […]

  2. 26. 7. 2018 at 9:25

    […] Čtěte také o důlěžitosti spánku při cvičení […]

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..