Regenerace po tréninku: Jak správně regenerovat a jak urychlit regeneraci?

Regenerace po tréninku je nesmírně důležitá. Pokud budete naplno trénovat bez dostatečného odpočinku a neponecháte svému organismu čas na regeneraci, brzy se důsledky této nerozvážnosti dostaví. Jak tedy po tréninku správně regenerovat?

Regenerace po tréninku

Regenerace není žádným kouzelným slovíčkem, ale přirozeným biologickým procesem, který se snaží o obnovu psychických i fyzických sil, které byly vyčerpány předchozím zatížením. Regenerace je tedy obnovou, která přichází po tréninku, po zatížení fyzickém i psychickém. Na tréninku totiž dostane tělo nesmírně zabrat a dochází k vyčerpání energetických zdrojů a poškození svalových vláken. Poté začíná organismus regenerovat a růst. Regenerace po tréninku je důležitá a tělo by mělo mít na regeneraci dostatek času.

Pasivní a aktivní

Hovoříme-li o regeneraci, taková může být aktivní nebo pasivní. Pasivní regenerace je přirozeným procesem, který probíhá samovolně. Jedná se o obnovu energetických zdrojů a dochází k vyrovnání metabolického zakyselení, například po sprintu. Enzymy prostě rychleji pracovat nebudou, i kdybychom si to velmi přáli.

Aktivní regeneraci však můžete tak trochu naplánovat. Podpořit ji můžete nejrůznějších způsobem, ať už s pomocí termoterapie či hydroterapie. Ale jedná se například i o vyklusávání po tréninku nebo kompenzační cvičení, které je ideální, pokud provozujete jednostrannou sportovní zátěž.

Protažení před i po

K podpoře regenerace můžete udělat něco již před tréninkem. Předpokladem pro rychlou regeneraci je důsledné protažení před i po tréninku. Pořádné protažení zahřátých svalů před samotným tréninkem, ale i po něm, přináší snížení rizika vzniku mikroskopických poranění na svalových vláknech. Díky protažení bude i vaše tělo méně náchylné ke zranění během tréninku.

Masáže

Masáže jsou vhodné jako regenerace po tréninku
Masáže jsou vhodné jako regenerace po tréninku

Podpořit regeneraci organismu můžete i prostřednictvím masáží. Nejenže si během masáže náležitě odpočinete, ale vaše tělo získá kvalitní péči. Vyberte si ideální typ masáže, který bude vyhovovat vašim požadavkům. Nemáte na masáže čas, ani finance? Zakoupit si domů můžete masážní míčky, válečky, díky kterým si dopřejete domácí regenerační masáž.

Den off

Nezapomínejte na dny naprostého volna, během kterých se tréninkům a fyzické zátěži vyhnete obloukem. Pokud byste tělo neustále zatěžovali a trénovali více, než je zdrávo vaše tělo podlehne únavě, zvyšuje se riziko vzniku úrazu a zároveň klesá i vaše výkonnost. Regenerace po tréninku je důležitá a tělo si jednoduše potřebuje dát čas od času volno, aby mělo čas regenerovat. Naplánovat si můžete i dny pravidelné regenerace, ale dnes zvládají čas potřebný k regeneraci odhadnout i sportovní hodinky a některé sportovní aplikace.

Spánek

Základní biologická potřeba, která je během pravidelné zátěže ještě více potřebná. Během spánku totiž organismus opravdu kvalitně regeneruje a náležitě si odpočine. Pokud pojedete pravidelné tréninky s vysokou zátěží, ale budete spát velmi málo, únava a důsledky se brzy dostaví. Podobně jako dbát na pestrou a pravidelnou stravu, dbejte také na pravidelný spánek. Spánek by však měl být nejen pravidelný, ale také kvalitní.

Kineziotaping

Dobrou volbou pro vás může být i kineziotaping, zvlášť v případě, že cítíte, že jste nějaký sval či kloub přetáhli. Pomáhá proti bolesti svalů, podporuje fixaci kloubu a podporuje lymfatický systém.

Regenerace po tréninku a kineziotaping
Ukázka kineziotaping

Hydroterapie- ideální regenerace po tréninku

Možností je pro vás i terapie s pomocí vody. Ideální volbou je například regenerační plavání, vířivka, ale i pravidelná studená sprcha. Hydroterapie má komplexní účinky a působí mechanicky, chemicky i biologicky. Pokud potřebujete zklidnit a regenerovat unavené tělo, dopřejte si teplou vodu.

Redakce DPaM
Profil redakce magazínu DPaM

Mohlo by se ti líbit

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..