Kouření – jaký má vliv na vaše zdraví a cvičení?
Kouření – jaký má vliv na vaše zdraví a cvičení?

Kouření a jeho dopady na zdraví


⋅ Má vůbec nějaké výhody?

Kouření, asi se budete divit, přináší i nějaká pozitiva. Ovšem v porovnání s negativy jsou tyto výhody naprosto zanedbatelné a je jich žalostně málo.

  1. Podobně jako alkohol, i cigarety umí ovlivnit naši mysl
    Ovlivňují totiž hladinu serotoninu v mozku, přesněji nikotin z cigaret a tím dochází k lepší stimulaci nervových vzruchů.  Výsledkem je lepší psychická pohoda, menší hladina stresu.


  2. Kouření snižuje chuť k jídlu a zvyšuje bazální metabolický výdej až o 10 %
    Nikotin rovněž zpomaluje vstřebávání živin ve střevech a naopak zrychluje střevní peristaltickou vlnu, tedy vylučování. Tím, že zahání chuť k jídlu nám cigarety mohou pomáhat držet se od jídla, které bychom neměli jíst.


  3. Výhodou kuřáctví je zvýšená pozornost a schopnost si lépe zapamatovat věci
    To je způsobeno aktivací acetylcholinu, který propouští nervové vzruchy.


  4. Kouření snižuje riziko vzniku zánětlivých onemocnění střev
    Z nějakého důvodu tomu tak je. Kouření může sloužit jako prevence při boji proti zánětlivým střevním onemocněním, které by mohly vést až k nádorovému bujení. Je to možná způsobeno zhoršenou vstřebatelností živin ve střevech, které jsou o to rychleji vyloučeny z těla ven.


  5. Cigarety mají stimulační účinky
    Než začnete jásat, i zde platí, že tyto účinky nevydrží dlouho a brzy je vystřídají příznaky utlumení.
    Jak nikotin z krve vyprchává, vyprchávají i tyto efekty. kouření

⋅ Negativní dopady na zdraví

Těch dopadů je celá škála, takže se pojďme podívat na ty nejdůležitější z nich.

  1. Rakovina
    Takové neznámé a zapovězené téma. Ale je tomu tak. Cigarety doopravdy způsobují rakovinu plic, hrtanu, dutiny ústní, ledvin, jater, slinivky a dokonce i tlustého střeva.


  2. Stahují se cévy
    Když kouříte, krev vašim tělem koluje hůře a to má za následek zhoršené dodávání potřebných živin vašim svalům. Rovněž nebudete schopni dosáhnout takového napumpování, vaše cévy jsou zúžené a do svalu se nedostane dostatek krve.
    O riziku ucpání srdeční tepny a navození infarktu ani nemluvě…


  3. Zhoršená syntéza bílkovin a vyšší hladina myostatinu
    Myostatin je bílkovina, která vyvolává v těle katabolické účinky. Jeho hladina u kuřáků pak stoupá asi o 30 %! To je dost velký důvod na to, abychom přestali s naším zlozvykem, pokud to chceme v posilovně někam dotáhnout. Následně zhoršená proteosyntéza naruší produkci bílkovin, které jsou velice důležité při budování svalové hmoty.


  4. Nižší vytrvalost
    V krvi vám bude proudit více CO, oxidu uhelnatého a to zapříčiní méně prostoru právě pro kyslík. Je to proto, protože oxid uhelnatý se ve vašem krevním řečišti přímo váže na červené krvinky. To je jeden z důvodů, proč vám začíná docházet dech dříve, nežli jste byli zvyklí. Zkrátka, na kyslík už ve vaší krvi není místo.

kouření

Závěr

Jak můžete vidět, dopady kouření nejsou malé a ačkoliv je jich zmíněna jen hrstka, sportovní výkon ovlivňují markantně. Pokud tvrdíte, že máte lepší výsledky jako kuřáci, není to způsobeno ničím jiným, než mentální vzpruhou, které s sebou kouření přináší. Proto pokud budete schopni se hodit do psychické pohody i bez cigaret, dokážete se posunout za své hranice ještě dále.

JAMES
Redaktor a překladatel, který neustále zdokonaluje své fitness znalosti. Společně získáme tvou vysněnou postavu!

Mohlo by se ti líbit

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.