Jakou stravu si dopřát před a po cvičení, pokud chcete zhubnout?
Jakou stravu si dopřát před a po cvičení, pokud chcete zhubnout?

To, co před cvičením či sportovní aktivitou sníte, má obrovský vliv na to, jak se bude vaše tělo zbavovat přebytečného tuku a jak se bude zpevňovat. S tučným jídlem před cvičením organismus jen zbytečně zatížíte a vaše výkony nebudou nejlepší. Naopak sladké jídlo vám nedopřeje dostatek potřebných živin. Jaké strava je tedy ta pravá před a po sportu, pokud chcete zhubnout a zpevnit vaše tělo?

 

Strava a sport

Zvláště sportovně aktivní člověk nesmí zapomínat na správnou a vyváženou stravu, jelikož své tělo nadmíru zatěžuje. Vhodné je nejpozději hodinu před samotnou aktivitou tělo dostatečně zásobit energií ze sacharidů, jinak by ji tělo během cvičení bralo ze svalů. Nepředstavujte si obrovskou porci sladkostí a ovoce, stačit vám bude například banán s bílým jogurtem a několik oříšků. Mělo by jít o velmi lehkou svačinu, která bude snadno stravitelná a neměla by být příliš tučná, ani sladká. Pokud si dopřejete energeticky bohaté jídlo, dochází ke zvýšení průtoku krve do trávicího ústrojí a tím se snižuje průtok krve do svalů, díky čemuž je cvičení méně účinné. Vyhnout byste se měli před cvičením i stravě bohaté na vlákninu, jelikož zpomaluje přenos sacharidů do krve. A to není vhodné pro cvičení, které má za cíl snížit tělesnou váhu.

 

Co si dopřát před cvičením?

Pokud chodíte cvičit hned ráno, dopřejte si před cvičením alespoň něco malého, co obsahuje sacharidy. Vynecháte-li snídani, tělo si začne vytvářet energii ze svalů a tento proces není vhodný při hubnutí, ani pokud se snažíte o budování svalové hmoty. Dopřejte si ráno také dostatek tekutin, jelikož organismus se během noci dehydratuje a ráno potřebuje dávku vody. Chodíte-li cvičit až později během dne, už od rána si dopřávejte zdravou stravu v menších porcích, nejlépe po třech hodinách. Díky tomu budete mít během tréninku dostatek energie a po tréninku se nebudete cítit vyhladovělí. Běžné větší jídlo si dejte 3 až 4 hodiny před cvičením. Tučná a těžce stravitelná jídla se v trávicím traktu zpracovávají až 4 hodiny!

 

Dostatečná hydratace

Důležité je během dne, zvláště v horkých letních dnech, hydratovat organismus. Smyslem není vypít litr vody a jít cvičit. Účinnější samozřejmě je, pokud pijete pravidelně po celý den, nejlépe obyčejnou vodu. Ta skvěle hydratuje, chrání od přehřátí organismu a vyplavuje odpadní látky z těla. Stačit vám bude obyčejná neperlivá voda, která zajistí hydrataci před, během i po cvičení.

 

Po výkonu hlavně bílkoviny

A jak je to se stravou po cvičení? Po docvičení si dopřejte po 30 až 60 minutách vyváženou stravu bohatou na bílkoviny. V tento čas má totiž tělo nejlepší schopnost všechnu přijatou energii a živiny náležitě využít a neukládá je v podobě tuků a regeneruje se. Samozřejmě, že po vydatném tréninku si nedopřejete jakékoliv jídlo. Tělo si ze stravy tvoří stavební buňky, ale ze smaženého sýra či koblihy si jich moc nevytvoří a celá dřina by byla k ničemu. Po cvičení myslete především na dostatečný přísun bílkovin. Ty potřebujete doplnit, aby se obnovily porušená svalová vlákna a podpořila se tvorba svalů.

Redakce DPaM
Profil redakce magazínu DPaM

Mohlo by se ti líbit

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jak sestavit tréninkovou hodinu?

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Jaké výhody má trénink ve dvou!

Zanechej Odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.